söndag 27 september 2009

Augusta 70.3

Det blev en start trots allt i Augusta 70.3 idag. Jag började känna mig tillräckligt frisk nån gång mellan fredag och lördag för att tävla även om det givetvis inte är idealiskt att köra under de premisserna. Dock brukar jag alltid hellre vilja prova att starta iaf för att se hur det går istället för att leva i ovisshet och undra hur det kunde gått. Iofs brukar det ju inte gå speciellt bra i nio fall av tio under de förutsättningarna men man vet ju aldrig. Den inställningen har gjort att jag kanske startat en del ggr jag inte borde och bidragit till en del dåliga resultat men det är jag ok med.

Startfältet var som vanligt bra på de här tävlingarna och framförallt var det väl Greg Bennet som var det stora namnet. Han har ju hållit på otroligt länge och på senare år dominerat non drafting loppen i usa. Han tillhör de absolut bästa i alla tre grenar så det var väl ingen skräll att han skulle vinna den här tävlingen också. Nåväl, för egen del började det ok med en väldigt lugn och komfortabel simning på 4:e plats och sedan en ok cykel där jag ledde av med nära 6min. Inte på topp där riktigt än och efter de senaste veckornas problem dock. Men som sagt har förbättringarna jag gjort med sittställningen tillåtit mig cykla minst lika fort som tidigare vid en del tillfällen i år men med en sämre fysisk form. Löpningen var tuff och tyvärr, men föga förvånande, klappade jag igenom sista varvet och tappade till en 10:e plats. En del av det är att jag varit krasslig och kände mig klen och en annan är att min löpning lätt faller ihop helt av cyklen så fort minsta lilla sak inte går min väg. Idag var det också extremt varmt och fuktigt vilket inte underlättade. Hur som helst är känslan fortfarande att jag kan droppa rätt mkt tid hyfsat snabbt om jag kan lösa en del detaljer. Sen gäller det ju att kunna göra det också iofs..

Dagens sämsta ide var för övrigt att köra nedcabbat med ett diskhjul i baksätet hem från tävlingen. Det är rätt mkt lyftkraft i ett diskhjul tydligen.. En halvsekund och en hyfsad reflexräddning från att det flög iväg en rejäl bit ut på motorvägen.

8 kommentarer:

  1. Härligt med så ödmjuka idrottare som dig Björn. Höjer alla andra med beröm och fina ord.
    Att du sen tycker att du bara cyklar hyffsat och leder med "endast" med 6min ;) Visar också på otroligt ödmjuk sida.
    Hoppas att din löpning kommer till sin rätt snart också. Med en "hyffsad" löpning blir du svårslagen. Lycka till"

    SvaraRadera
  2. Du får ju inte förvänta dig stordåd efter att varit sjuk. Klart godkänt! ;) En fråga: dina förändringar av sittställning, har det gjort att det känns annorlunda att springa eller är det samma som tidigare?

    SvaraRadera
  3. Segt med löpningen men det kommer. det har ju funkat ok vid vissa tillfällen
    Rullar du till Sverige nu? eller blir det mer Usa?
    nedcabbat:)soft åker med stil :) Musclecar?

    SvaraRadera
  4. Micke Selvin>>> Nej sittställningen har inte påverkat löpningen i någon riktning trots att jag höjt styret med 8-9cm. Har iofs aldrig förstått varför det skulle påverka men det är det ju många andra som trott. Har exprimenterat en hel del i år i samråd med min tränare och vi har bägge lite svårt att sätta fingret på exakt varför det ofta är svårt för mig att springa av cykeln även när jag är fullt frisk.

    Pär>>> Är på väg hem nu och kommer fram på onsdag. Blev "uppgraderad" till en cab när jag hyrde bil och de inte hade vad jag bokat redo. Dock är det inte så mkt till uppgradering när man ska få plats med en stor cykelväska och en miljard andra prylar..

    SvaraRadera
  5. Har du också funderat på varför det gått bra att springa av cykeln de gånger det gjort det? Tänk positivt och fundera på vad som funkar i stället för vad som inte funkar :) Lycka till i Clearwater!

    SvaraRadera
  6. Micke>>> Jo har funderat en del på det och prblemet är väl att det inte fins nån röd tråd riktigt. Men jag jobbar vidare på det..

    SvaraRadera
  7. Ett sätt att få lite ordning på löpningen är kanske att försöka deffa ner sig något/några kg. Lördagsgodis är gott men man blir kanske ingen Gebreselassi av det..=D Jag vet av egen erfarenhet. Skämt och sido. Du är grymt stark, men det kanske skulle göra dig gott att blir lite mer slimmad. Lisa Norden är ju ett bra exempel. Hennes framgångar består givetvis inte enbart på att hon tappat några kg, men det gör nog sitt till.
    Lycka till fram över! Vore grymt med en snabbfotad Björn att skrika på framför ironmanlive.
    /Peter Halvtjock

    SvaraRadera
  8. Löpfarten för oss på halv och hel IM har ju givetvis vis påverkan av vikten men av egen erfarenhet har det mycket större mental än fysisk effekt. Jag har på senare år nästan helt lagt viktjagandet på sidan men springer lika bra fast jag väger mer. Så glöm vikten och fokusera på att träna bra istället.
    //Clas Björling

    SvaraRadera