måndag 16 augusti 2010

3:a EM 70.3

Som avslutning på en serie tävlingar jag valt att köra de senaste veckorna var Ironmans Europamästerskap på 70.3-distansen.

Som sig bör var startfältet riktigt bra med Michael Raelert, Filip Ospaly, Sebastian Kienle mfl. Raelert har ju fullständigt dominerat den här distansen, på ett sätt jag aldrig upplevt förut, sedan han vann VM förra året så det var väl ganska givet att han skulle ta hem det här också med en normal dag. Även Kienle som var 2:a i Roth under 8h i år är ju givetvis svårslagen för de allra flesta. Det blev också så till slut att jag blev 3:a efter dessa vilket jag är nöjd med i det här sällskapet.

Som alltid finns det ju saker att förbättra och den här typen av cykelbana är kanske inte heller den som jag upplever som mest utslagsgivande, vilket jag hade behövt, så med det i åtanke tyckte jag det var ok. Positivt var också att löpningen funkade bra rätt av cyklingen även om jag tappade en hel del i vanlig ordning på slutet. Jag har ju inte tränat mycket de senaste 6v vilket har gjort mig fräsch i kroppen för en gångs skull, men också att jag börjar känna mig lite otränad så här i slutet av vilan vilket märktes lite under loppets sista del. Dock är ju resultatet väldigt mkt bättre än när jag är sliten så det är en svår avvägning. Möjligt att det går att hitta en bra kompromiss där till nästa säsong.

14 kommentarer:

  1. Gratulerar till den positiva trenden som börjar komma! Hoppas det håller i sig tills nästa säsong!

    SvaraRadera
  2. Grattis till ett bra lopp. Riktigt kul att du fått lite goda tecken så här i slutet på säsongen. Måste kännas riktigt skönt för framtiden?! Du har ju en otrolig potential i dig.
    /Conny

    SvaraRadera
  3. Grattis Björn! Otroligt kul att du höll ihop löpningen riktigt bra.
    Nästa säsong blir din stora genombrott!

    SvaraRadera
  4. Härligt Björn! EM-brons går inte av för hackor. Starkt sprunget!

    /Stefan

    SvaraRadera
  5. Gött grattis Björn.

    SvaraRadera
  6. Fett grattis!! Helt groteskt att förbundet inte ens har noterat detta!

    SvaraRadera
  7. Tack för gratulationerna!

    Dave>>> Jag tror inte vare sig jag eller förbundet bryr oss jättemkt om varandra.. (-; En liten kul anekdot på det är ju för ett antal år sedan när jag vann en 70.3-tävling och tillika den största triathlontävlingen på östkusten i usa. Jag slog Legh, Lovato mfl och slog ett banrekord som både Simon Lessing och Peter Reid haft. Samma år när förbundet delar ut sina utmärkelser hoppar man över årets prestation, tror jag det var, med motiveringen att ingen utfört något värt att premieras. Nu klarar jag mig utmärkt utan några utmärkelser men tyckte det var ganska talande för hur bra koll dom har där ibland.

    SvaraRadera
  8. Hej Björn och grattis till en jättebra prestation, det måste ha känts skönt efter mycket slit.

    Kunde inte låta bli att le när jag läste din erfarenhet av förbundet - klockrent :)! Hörde att du skulle köra 222 på Sardinien, vilket jag förstår med din cykling :). Jag har också planer på att köra den tävlingen. Har du ordnat boende, flyg etc. Hade varit kul att få lite sällskap då jag tänkte åka ner själv.
    Camilla Lindholm
    www.camillalindholm.com

    SvaraRadera
  9. Camilla, Tack och grattis själv till ett ditt lopp i Köpenhamn.

    Jag har inte bokat nånting än för Sardinien men skicka ett mail till bjorn@triathlete.com om du vill försöka samordna det på något sätt.

    SvaraRadera
  10. Hi Björn!
    I am sorry for my weak swedish, but as I understand, you did great! Are you happy with your 3rd place?
    What is your next race? Sardinia 222?
    If you ever need a break from all that, chicken pancakes await you :)

    Helen

    SvaraRadera
  11. Helen>>> Yes I'm fairly happy with that. I have a few races over in the states which is next for me. Thanks again for the help during Tristar Estonia race week.

    SvaraRadera
  12. Det är ju helt sjukt! Det är ju den största bedriften någon har gjort på HIM-distanse.

    Såg dessutom att de uppmärksammat Fredrik Croneborgs tredje plats i Filipinerna...

    SvaraRadera
  13. Robert Johansson, Malmberget26 augusti 2010 kl. 08:18

    Fantastiskt roligt att läsa om dina framgångar senaste veckorna. Lycka till med fortsättningen på säsongen!

    SvaraRadera
  14. nu verkar någon ha tipsat STF att det finns en viss Andersson som verkar vara ganska bra på triathlon. Och tydligen är han rätt skaplig på cyklingen.
    Så nu har de skrivit i hemsidan om din 3:e plats.
    hehehe...

    SvaraRadera