måndag 20 september 2010

Rev3 Cedar Point & Savageman

Sitter på flygplatsen på väg hem efter några veckor i Usa. Var här för att köra två tävlingar varav den första var sista deltävlingen i Rev3 serien. Tävlingen gick över ironman-distansen och även om jag inte har tänkt att köra tävlingar över den längden förutom i nödfall tog jag en chansning och var med på den här. Anledningen var främst att jag låg i delad ledning i totalserien och att det därmed var en del pengar på spel om jag överlevde distansen hyfsat. Nu gjorde jag inte det helt och hållet tyvärr även om det kändes bra länge. Var i bra form och sprang i ett tempo som hade räckt för vinst en bra bit in i loppet men benen pallar inte riktigt en mara i dagsläget, vilket inte är förvånande med tanke på hur ostrukturerad säsongsplaneringen blev till slut. Sen råkade jag ut för ett par smärre missöden i början på cykeln som möjligtvis spelade in men det är ju lätt att rätta till isf. Att köra var sammanfattningsvis en chansning som inte gick hem helt enkelt.

Det var också en chansning så till vida att jag visste att tävlingen jag skulle köra helgen efter skulle kompromissas av loppet. Det gjorde det mer än jag trott och Savageman som jag körde igår blev en väldigt långsam och jobbig upplevelse. Fick än en gång bekräftat hur dålig återhämtningsförmåga jag har. Sen förra året och framför allt de senaste månaderna har jag till sist börjat få insikt om exakt hur mycket vila och återhämtning jag behöver för att prestera ok. Att jag inte pallar i närheten av den träningsstress jag tidigare trott har varit roten till många av mina problem genom åren. Synd att det tog tio år att fatta det bara..

8 kommentarer:

  1. Skönt att komma till insikt, Du får utnyttja den nyvunna insikten nu framigenom :)

    Vi kan ju dela upp lite träning mellan oss..jag kan kanske ta en liten större bit än ingen ;)

    SvaraRadera
  2. Jag undrade just vad som hänt när jag såg resultaten från Savageman. Förhoppningsvis går det bättre nästa år! Jag har själv tänkt ställa upp då.

    SvaraRadera
  3. I live in Westernport and was at the wall the morning of the triathlon. I thought that you would go on and win for the 3rd time. Do you think Savageman is the hardest triathlon you compete in? Hope you come back next year, it seems like it gets more and more participants each year. :-)

    SvaraRadera
  4. Loz>>> It's one of the toughest for sure but it's a fun course. I had a really bad day so unfortunately no 3rd win this time but I hope to be back in the future.

    SvaraRadera
  5. Tänkte fråga dig Björn som har koll på saker och ting. Vilka hjul rekommenderar du för en liten tunn cyklist som kör Ironmansträckan oftast på 5 h blankt.. Hittils har jag bara kört på 38 mm fälgar. Men vill nu satsa på ett par HED, men vilken kombo ska man ha? Är skeptisk mot disk för jag tror jag är för svag. Dubbla H3 rekommenderar många på nätet (för flest sorter av vindförhållanden och banor). Jag tycker Stinger 6/9 verkar va bra. Nog kör du alltid med tub? Om du har tid skulle jag bli jätteglad över ett svar. Fortsätt kör hårt! / Dan

    SvaraRadera
  6. Dan>>> Jag skulle satsa på ett diskhjul och ett H3. Det är lite av en myt att man måste ha någon särskild nivå för att ha nytta av en disk. Speciellt inte om du kör runt 5h. Det är väl generellt så att man har nytta av en disk så länge man kör tillräckligt snabbt för att aerodynamiken överhuvudtaget har en avgörande betydelse, dvs runt 20-25km/h. Det är snarare så att disken har bäst egenskaper över ett brett spektrum av skenbara vindvinklar, som är en funktion av vindriktning, vindstyrka och din hastighet, jämfört med andra hjul. Samma med H3 vilket gör det till ett bra framhjul för de flesta förhållanden. Stinger hjulen är också väldigt bra men de är snabbare under ett mindre spektrum av vindvinklar jämfört med disk och H3 vilket gör dom något mindre allround. ytterligare en anledning till att köra disk bak är att det kompenserar upp vindkänsligheten från framhjulet. Har man ett framhjul med stor "sidarea" är det alltså tvärt emot vad många tror säkrare att ha ett bakhjul med så stor sidarea som möjligt samtidigt. Simpel fysik som många bortser från.. Ang tub och kanttråd är de absolut bästa tubalternativen bättre totalt sett än kanttråd. Det beror på att fälgarna(iaf vad gäller Hed) är lite mer aerodynamiska samt att de bästa däcken har lite lägre rullmotstånd. Det förutsätter dock att man limmar fast däcken riktigt hårt(ca 2-3tuber per hjul) vilket inte alltid är praktisk. Därför kan faktiskt kanttråd vara det bästa alternativet ibland. Se till att ha latexslangar istället för butyl i däcken bara.

    SvaraRadera
  7. Tack för ett mycket lärorikt svar! Jag liksom många andra kommer att fortsätta följa din karriär med spänning inför 2011. Mvh Dan

    SvaraRadera
  8. Vad hände i Californien Björn?

    SvaraRadera