torsdag 30 oktober 2008

Öken

Just nu befinner jag mig i Valyermo som ligger lite öst om Los Angeles med San Gabriel bergen på ena sidan och Mojaveöknen på den andra. Valyermo som ligger på ca 1400 möh är inte mer än ett par hus och rancher utspridda mitt ute i ingenstans här i öknen. Dan Empfield som är grundare av bla triathlonvåtdräkten, Quintana Roo och den stora triathlonportalen slowtwitch äger tillsammans med Mark Montgomery, en av de första triathlonproffsen, mark här uppe som de har varsitt hus på. Colting och jag har varit här uppe och tränat i spridda omgångar sedan 2004 om jag kommer ihåg rätt. Största fördelen med att vara här är att det finns ett stort urval av vägar med lite trafik samtidigt som man kan välja att cykla helt platt i öknen eller på fina bergsvägar upp till 2700 meters höjd. Löpningen är också fantastisk med väldigt mycket bra stigar att springa på där exempelvis Pacific Crest Trail passerar hela bergskedjan. Mark har även byggt en 25 yards pool att simma i här på området så det är också hyfsat smidigt när den är uppvärmd. Här har jag också varit med om ett antal mer eller mindre minnesvärda händelser som bla;

* Fått den värsta hammaren så här långt i mitt sportande när jag cyklade den lokala bergsrundan. Den är normalt sett 15mil med nära 5000 höjdmeter klättring totalt där man kör upp och ner mellan 2- och 2700möh större delen av rundan. Problemet är att det är helt öde uppe i bergen och det finns enbart ett ställe på hela rundan att fylla på vätska osv. Orutinerat nog startade jag med bara 2 flaskor vatten när jag körde första gången samtidigt som jag cyklade fel och missade cafét för vätskepåfyllning. Följden blev att jag cyklade 20mil varav de sista 12 helt utan nåt att dricka. Kallt och blåsigt var det också och en sträcka på 3mil är helt avstängd för biltrafik så händer det nåt där ute är det förmodligen kört då det inte finns mobiltäckning heller. Hur som helst är det enda gången jag varit så trött att jag försökt lägga mig och sova bredvid vägen.. Sista milen var en kamp mot mörkret, som jag förlorade, och när jag väl kom hem efter ungefär 9h var min klart långsammaste cykeltur någonsin ett faktum.

* Fått framdäcket punkterat av vad jag trodde var roadkill men som visade sig vara en halvdöd tvättbjörn som högg till när jag rullade förbi.

* Cyklat förbi en bil vid sedan av vägen där killen drog på sig rånarluva för att sedan i hög fart köra in mot Little Rock som ligger i närheten. I samma veva hade en granne skjutit 2 av Dans hundar när de kommit in på hans tomtgräns under en prommenad så det är definitivt en del outsiders som lockas ut hit.













5 kommentarer:

  1. Låter som min lilla tur på mallis. Start i Alcudia -> Campanet -> Selva -> Lloseta -> Alaro -> Orient -> Bunyola -> Valdemossa (lunch) -> Sollar –> Pig Major – utförkörning till sista tunneln. Där står en polis och vägen är avspärrad pga rasrisk, fick inte köra igenom och funderade på att klättra med cykeln över berget eller hoppa över staketet och försöka ifrån polisen men istället vände jag och istället för utförkörning hem så blir det att vända tillbaka uppför pig Major, ner till Soller (köpte cola för mina sista 3 euro), uppför sollerpasset, rammlade på en vattenfläck i utförkörningen från sollerpasset, cyklade blodig vidare till Bunyola (bestämde mig för att cyklade runt Orient) och sedan motvind hela vägen hem till Alcudia. Svor ganska mycket under hela vägen hem på platten, hade ena handflatan helt uppskrapad samt lite smärre uppskrapade knän. Men, det blev ett långt pass med många höjdmeter!

    SvaraRadera
  2. haha sköna stories :)coolt med tvättbjörnen :)
    Hur går det för dej? Sjuk igen elle?
    Pär

    SvaraRadera
  3. Äntligen en blogg om Björn Andersson!!!

    SvaraRadera
  4. Martin L>>> Sånt man måste hålla på med sport för att få uppleva.. ;-)

    Pär>>> Japp immunförsvaret strejkar. Vi hörs i veckan när jag kommer hem sen.

    SvaraRadera
  5. Underbar läsning!
    Att ha hammaren är rätt obehagligt, men ändå på något underligt sätt lite skönt också, i alla fall efteråt :)

    KP

    SvaraRadera