söndag 2 november 2008

Amerikansk byråkrati

Idag när jag åkte ner med hyrbilen från öknen till San Diego körde jag och letade efter avtagsvägen till mitt hotell när jag kom in på en liten väg kantad av träd på ena sidan och en stor äng på den andra. Helt utan förvarning hoppar då plötsligt en kille i hjälm och overall ut från träden och vinkar in mig till vägkanten. Visade sig vara en motorcykelpolis med laserpistol som hade lyckats kamouflera sig helt perfekt i buskagen då han var helt omöjlig att se från vägen. Precis som i Sverige verkar poliserna hellre stå på ställen där det är lätt att få fast så mycket folk som möjligt snarare än på riskfyllda vägavsnitt där det verkligen behövs..

Hur som helst hade jag kört ett par mph för fort vilket inte är så mycket att säga om då jag inte sett några skyltar, och då hastighetsbegränsningarna här kan vara något ologiska ibland hade jag helt enkelt ingen koll. Polisen som stoppade mig såg ut som en typisk amerikansk trafikpolis med stor vit hjälm och Magnum PI -mustasch. Var beredd på att han skull dra fram sin taser gun så fort jag öppnade käften också precis som i cops på tv, men som tur var visade han sig vara ganska lugn på den fronten. Dock fick jag en smärre chock när jag gav honom körkortet och han påpekade att jag inte hade ett internationellt körkort och han kunde ha bilen bortbogserad och mig intagen på stationen..

Fick sedan en lång föreläsning om hur viktigt det var att körkortsutbildningen där körkortet är utfärdat lever upp till Usas standard, vilket tydligen bevisas genom ytterligare en meningslös papperslapp som man kan få utan ytterligare tester. Fick bita mig i tungan ordentligt för att inte påpeka att han förmodligen inte behövde vara speciellt orolig över att nån skulle komma hit med en sämre körkortsutbildning än den amerikanska, som i stort sett går ut på att vilken 16-åring som helst kan hämta ut sitt körkort ur valfritt cornflakespaket.. Gäller att inte käfta emot i de här lägena dock då det snabbt kan förvärra situationen betänkligt när man handskas med amerikanska auktoriteter.

Till sist släppte han iväg mig helt utan böter eller andra repressalier vilket var schysst och förmodligen betydde att det innebar för mycket byråkrati för honom för att det skulle vara värt att göra något åt situationen. Kollade runt lite på nätet efteråt också och upptäckte då att det faktiskt inte verkar vara ett formellt krav att skaffa sig ett internationellt körkort, som egentligen bara är en översättning, även om det kanske kan vara praktiskt att ha.

1 kommentar:

  1. haha jag har varit sjukt bitter för att jag betalade för det internationella körkortet som det verkade vara helt onödigt att ha...kanske är smidigt ändå.Jävligt ful papperslapp dock /Pär

    SvaraRadera