tisdag 3 februari 2009

Träningsutvärdering part one

Har nu tränat med Dr Phil i ca 9v och tycker det har gått tillräckligt lång tid för att göra en första liten avstämning..

24 oktober 2008 körde jag min sista tävling för säsongen och vilade sedan nästan 4v där jag kanske tränade 3-4h totalt, dvs praktiskt taget ingenting. Nya träningsprogrammet började sedan med tester på cykeln i slutet av november då jag gjorde ett 3min maxtest och ett 20min maxtest där effekten mättes för att sedan ligga till grund för träningszoner och en baseline för framtida utvärdering av träning efter varje block. Är lite skeptisk till att lägga ut effektvärdena här på bloggen då de lätt kan misstolkas och tas ur sitt sammanhang men å andra sidan åskådliggör de utveckling ganska bra så jag kör på;

24/11, 3min snitt 524w

26/11, 20min snitt 436w

Träningen såg sedan ut som så att jag simmade ca 2-3h/v, cyklade 4-5h/v och sprang ca 3h/v. Inte så mycket träning således men med inslag av intervaller och högintensivt arbete under alla pass var det bitvis hyfsat utmanande ändå. När jag kom ner till Lanzarote efter totalt ca 7v träning gjorde jag sedan samma test på nytt nu med de här resultaten;

23/1 20min snitt 490w

25/1 3min snitt 588w

Förbättringen är klart över vad jag trodde var möjligt på den lilla mängden träning och jag ligger redan rätt långt fram vad gäller tröskel och anaerob kapacitet. De längre passen jag kört här nere har funkat helt ok även de så förhoppnings kan det bli bra när vi bygger på lite mer volym längre fram mot tävlingssäsongen.

Sim/löp har vi inte gjort samma tester på än men upplägget har annars varit likvärdigt och jag upplever att det går framåt så smått även där. Eller så mycket det nu kan göra det när vi pratar löpning för min del..

5 kommentarer:

  1. Kul att läsa om upplägg, upplever du att ditt nya upplägg ger mer energi "över" dvs upplever du att du hade kunnat träna mkt hårdare om du hade hållit i taktpinnen själv? Har du fler vilodagar? Kör mer styrketräning? Jättekul att läsa lite om upplägg, har du tidigare gjort lika täta utvärderingar av träningen? Kontenta: är risken större att man kör med för lite vila när man styr själv och därmed inte tillgodogör sig allt det arbete man lägger ner.

    SvaraRadera
  2. anon>>> Än så länge känner jag mig betydligt mer utvilad och fräsch inför varje pass än tidigare. Sen ökar volym och träningsstress säkert mer närmre säsongen men förmodligen långt ifrån de nivåer jag tränade på bitvis tidigare. Så ja, risken finns att man försöker klämma in för mkt vilket jag gjort tidigare. Det går helt enkelt inte att komma ifrån att det behövs ett visst mått återhämtning om det överhuvudtaget ska vara möjligt att tillgodogöra sig arbetet. För egen del behöver jag givetvis ett antal tävlingar innan jag vet om nuvarande upplägg fungerar också bör väl tilläggas..

    SvaraRadera
  3. fan du borde regga blogsport.com!jag skriver alltid fel.kan tänka mej att det är en vanlig feltryckning:P jag vet allt hur det stavas :)

    SvaraRadera
  4. är det inte dags för nya inlägg?

    SvaraRadera