lördag 4 april 2009

California 70.3

Ja det här blev ju knappast det sätt jag ville inleda säsongen på heller för den delen fira min trettioårsdag som sammanföll med tävlingsdagen. Slutade på en svag 13:e plats efter en bra och komfortabel simning, en inledningsvis bra cykling och sedan en katastrofal löpning i nästintill vanlig ordning.

Cyklade riktigt bra första 35min faktiskt och helt enligt planerna effektmässigt. Tyvärr körde jag i en stor grop i vägen där och mitt styre föll ner ett antal centimeter. Efter det var väl inte cyklingen någon större succe heller egentligen även om jag kom av med runt 3min ledning. Nu spelade ju inte det så stor roll i slutändan då löpningen som sagt var under all kritik. Med ett par undantag då och då är ju det här tyvärr mer regel än undantag och jag har svårt att komma underfund med exakt vad problemet är. Jag springer ok när det bara gäller löpning och exempelvis idag kände jag mig pigg efter cyklingen men ändå går det åt helv***.. Verkar som jag är extremt dålig på att kombinera cykel/löp-momentet av någon anledning.

Hur som helst har jag några lopp kvar att göra och kommer överlägga med Dr phil för att se om det eventuellt finns några nya grepp att prova som möjligtvis kan hjälpa.

12 kommentarer:

  1. Tjena Björn! Har följt dig ett par år. Och alltid imponerats av hur bra du simmar och framförallt cyklar, du är ju nästan alltid av cykeln först inför löpmomentet. Vad är det egentligen som inte känns bra på löpmomentet? Verkar som det ofta blir problem under löpningen...

    SvaraRadera
  2. Hej Björn!
    Intressant reflektion av dig själv.
    Att du haft problem med löpningen efter cyklingen är ju inget nytt. Det har ju varit din svaghet under många år.
    Tränar du inte tillräckligt med övergångar från cykel/löp typ duathlon träning för att bli starkare inför löpningen?
    Långa cykel pass med kortare/hårda brickpass med övergång till löpning med högre intensistet för att efterlikna tävlingsintensitet?
    Hoppas du får ordning med din löpning så att du får utdelning på det arbete du utfört på simningen och cykeln.Vi vill ju se dig uppe bland toppen vid målgång.

    SvaraRadera
  3. Härdfeldt>>> Svårt att beskriva men har problem att få upp samma frekvens som när jag vanligtvis springer och därmed brukar jag sjunka igenom ordentligt i steget och det innebär vanligtvis att det även blir svårt att hålla uppe intensiteten.

    Anon>>> Jo, har provat det mesta vad gäller bricks. Börjar få slut på ideer på vad problemet är exakt.. Ändringen i träning för i år har hjälpt på andra plan, sim + cykel(innan styret lossnade) igår kändes bättre än på mkt länge, men min oförmåga att springa av cykeln verkar bero på något annat dock.

    SvaraRadera
  4. Vad håller du för kadens nuförtiden på cykeln? Kanske att låg cykelkadens kan smitta av sig på "löpkadensen"?

    SvaraRadera
  5. Nja, tyvärr verkar det inte påverka löpningen. Bytte från runt 65-75rpm till runt 90rpm för snart 3 år sedan och det har inte ökat frekvensen av ok löpningar i positiv riktning.

    SvaraRadera
  6. En dum fråga från en som inte vet så mycket... ;) Men har du konsulterat landsfränder som Björling o Colting tex. Som bevisligen lyckats med sin löpkapacitet just efter cyklingen? Kanske ni kan utbyta kunskaper/erfarenhet ytterligare i så fall? Du får höjd löpkapacitet efter cykel o dom får höjd cykelkapcitet... Den perfekta kombinationen!?! Men ni kanske redan har slagit ihop era huvud i frågan?
    Men lycka till i allafall
    /Christian

    SvaraRadera
  7. Christian>>> Det finns ju inga dumma frågor somn det brukar heta. Har tränat en del med Clas och Jonas plus en del andra ganska duktiga triathleter och tyvärr är det inga revolutionerande och avgörande skillnader i träning osv som skulle kunna påverka. Har inte sett något samband mellan de ggr jag sprungit ok och den träning jag gjort heller. Lutar väl åt att springa efter cykel är något min kropp inte är speciellt lämpad för helt enkelt.

    SvaraRadera
  8. Lycka till på kommande tävlingar,säsongen har väl bara börjat..
    När är nästa tävling?
    Och Grattis på 30 årsdagen, lite i efterskott
    //Lennart

    SvaraRadera
  9. Lennart>>> Tack! Nästa tävling är Wildflower triathlon 3/5 tror jag.

    SvaraRadera
  10. Tjena Björn !!!

    En fylla o minska antalet hjärnceller sedan på´t igen. Ett träningsläger i Thn kanske skulle göra sugen, ett par vändor i Hallebergs backen o sedan lite bad i Nordkroken :-) .... Ride on mvh Hallqvist

    SvaraRadera
  11. För att komma tillbaka till löpningen igen, vad säger Dr Phil om problemet?

    SvaraRadera
  12. Härdefeldt>>> Vi har ändrat något i träningen och sen ev ett par rörelseanalyser framöver för att kolla rörelseekonomi mm. Om det blir någon förbättring framöver kan jag gå in mer konkret på vad som ändrats.

    SvaraRadera