tisdag 11 november 2008

Aerodynamik

Fick en förfrågan om ett inlägg angående aerodynamik och material och då jag inte har så mycket annat för mig just nu gör jag ett försök att bena ut lite fakta.

För att göra vissa delar av det här inlägget lite mer relevant går jag igenom begreppet "yaw angle" först vilket på svenska kanske kan översättas som skenbar vindriktning eller nåt i den stilen. Det är helt enkelt en funktion av hastigheten man håller samt vindriktning och vindstyrka. Desto fortare man kör desto mindre "yaw" exempelvis om vindriktning och styrka är densamma. Ökar exempelvis vindstyrkan istället ökar också yaw. Vill man få en bättre uppfattning om hur det fungerar kan man gå in på http://www.hedcycling.com/technical/yaw-calculator.php och mata in lite värden i deras yaw calculator. Varför det här är viktigt är helt enkelt för att vissa hjul, ramar samt sittställning fungerar bättre i olika yaw vilket har stor betydelse för hur man bör välja sin utrustning.

Om vi börjar med hjul så brukar en stor missuppfattning vara att man måste köra i en viss hastighet för att få någon nytta av aerohjul. Det ligger något i det i en del fall, vilket jag kommer till senare, men samtidigt sparar man in mer tid ju längre man är ute på banan så det finns vits med att föröka hitta bra hjul osv även om man inte är speciellt snabb. Dock försvåras resonemanget av att många hjul inte är designade för att fungera bra i höga yaw upp över 20 grader där en del helt enkelt närmar sig vanliga lågprofilsfälgar igen efter att varit avsevärt bättre mellan exempelvis 7 och 15 grader. Kör man långsamt på banor med låg vindstyrka och lite sidvind kanske man helt enkelt inte har så mycket nytta av en del aerohjul. Dock fungerar diskhjul och treekrade hjul oftast bäst i ett brett spektrum av yaw och även upp mot ganska höga vinklar vilket paradoxalt nog innebär att dessa kan vara det bästa valet även om man inte är supersnabb. Man brukar ju annars höra att man måste köra i typ 50 knyck för att ha nytta av diskhjul men det är något av en missuppfattning som så mycket annat i cykelvärlden.. Sammanfattningsvis är mitt råd att kolla på exempelvis Heds hemsida och beräkna vilken yaw ni förmodligen kommer stöta på mest med hjälp av deras kalkylator. Kolla sedan på diagrammen över vilka yaw olika hjul fungerar bäst och välj efter det. Annat råd är att välja Hed eller Zipp som delar ett patent på fälgens utformning som gör det omöjligt för andra tillverkare att komma i närheten när det gäller aerodynamik.

Sittställning är mer komplicerat då vad som fungerar aerodynamiskt är olika för olika personer beroende på kroppsform osv och kan vara svårt eller omöjligt att upptäcka utan vindtunneltester el liknande. Vissa grundläggande saker som att inte sitta alldeles för upprätt eller brett med armbågar kan man kanske se men för att hitta precis rätt krävs antingen vindtunneltester, fälttester med effektmätare eller liknande. Sen måste man ju sitta hyfsat komfortabelt och kraftfullt också vilket ibland kan innebära en kompromiss. Dock kan man oftast jobba sig till komfort och kraftutveckling, vilket kan ta månader, i de flesta positioner men de allra flesta är helt enkelt inte beredda att lägga ner den tid det tar utan utgår från vad man är van vid.

Till sist lite kort om materialets vikt, vilket om man inte kör tour de france-liknande bergsetapper är ganska irrelevant. Inom triathlon finns det endast ett fåtal banor där vikten har någon avgörande betydelse och även där kör man oftast en del flacka partier själv med näsan i vinden, till skillnad från cykellopp, vilket gör att man får ta aerodynamik i beaktelse. Välj alltså nästan alltid aero framför vikt vilket ytterligare klargörs på analyticcycling.com om man går in och tittar lite på deras beräkningar.

Vet inte om det här gjorde någon klokare iofs men.. Och för er andra som inte är ett dugg intresserade av sånt här beklagar jag nördinlägget. :-)

3 kommentarer:

  1. Shit jag är en nörd..... jag har läst igen om inlägget tre ggr och tittat noggrant på länkarna..... eller är detta ett försök för att få såld ditt disc hjul? isf tor jag du lyckas jag är grymt sugen på att köpa det.... om jag bara hade deg coh shimano hehhe.
    Mer sådanahär inlägg Björn riktigt intressant!
    Förresten gå in på Tsoks hemsida och läs inbjudan om multisportens framtid, på det mötet kommer även triathlon avhandlas, du är hemskt välkommen om du saknar en triathlon förening i stan! Annars får du gärna komma ändå!

    SvaraRadera
  2. Björn, vilken action på bloggen. Ska du gå över till "praying Landis" ställning? Ser fördj....gt fult ut, men men.

    Om man får önska mer nördinlägg och andra inlägg:
    - Vill vi (Jag) gärna ha en review av Quarq
    - Din ställning till tubdäck/kanttråd
    - Hur väljer du lopp? Varför inte köra 1/2 IM UK, eller IM UK som vädermässigt verkar passa dig bättre?
    - Får vi se dig på någon IM igen? Det verkar bli tuffare och tuffare konkurens på 1/2 IM?
    - Bästa 1/2 IM resp IM bana (fin/rolig bana, semester i samband med tävling, upplägg, resväg dit etc)

    sådärja, kul med ytterliggare en bloggande triathlonproffs!

    SvaraRadera
  3. Kan man säga att aero före vikt gäller även för en motionär med racer, som siktar på några cykelmotionslopp och kortare triathlontävlingar?

    Kul att du börjat blogga Björn, keep it up!

    SvaraRadera