torsdag 27 november 2008

Quarq effektmätare

Då det inte händer speciellt mycket i mitt liv den här tiden på året samtidigt som jag inte har fantasi nog att hitta på egna ämnen att skriva om tänkte jag beta av lite förfrågningar från kommentarerna. Börjar med Quarq.

Quarq är alltså en relativt ny effektmätare på marknaden. Jag tänker inte gå igenom fördelarna med att träna effektbaserat här då det finns väl dokumenterat på andra håll utan enbart ge en liten redovisning av Quarqs system.

Quarq använder sig av så kallad ANT +Sport teknik vilket i enkelhet är ett standardiserat trådlöst kommunikationssystem mellan olika enheter. Det innebär att Quarq effektmätare som sitter i vevpartiet sänder data trådlöst till displayen på styret. Den mesta uppenbara fördelen med detta är att man slipper från alla sladdar osv vilket gör installation och underhåll mycket enkelt samtidigt som det ser rent och snyggt ut. En annan fördel är att man kan välja mellan en rad displayer/dataenheter som stödjer ANT +Sport tekniken vilket innebär stora valmöjligheter för dataredovisning. Själv har jag exempelvis valt att para ihop min Quarq med en Garmin Edge 705 med Gps och en rad andra funktioner.

Har inte hunnit använda systemet överdrivet mycket hitills men så här långt har det fungerat fläckfritt och utan problem. Installationen är mycket enkel och efter montering av vevar och magnet på ramen är det i stort sett bara att köra på då enheterna omedelbart kommunicerar med varandra. Effektredovisningen verkar vara både precis och upprepningsbar och i linje med de +/- 2% precision som anges av tillverkaren.
Enda nackdelen jag kan komma på så här långt är att man blir lite begränsad i val av vevarmar då Quarq inte finns till alla tillgängliga system som exempelvis Shimano. För mig spelar det ingen roll men om man absolut måste köra på en viss typ vevar kan det kanske upplevas som ett problem. Annars kan jag absolut rekommendera Quarq som dessutom ligger bra i pris jämfört med exempelvis SRM samtidigt som funktionen verkar vara likvärdig.







5 kommentarer:

  1. Tack för review! Uppskattas!

    Hur känns det med Q-Rings? Om jag inte missminner mig så körde du väl på deras vevarmar ett tag, men bytte tillbaka till dina 180 Campa?

    SvaraRadera
  2. Så du ska också börja hos doktor Phil, blir träningen mkt annorlunda nu?? Trivs ni bra, vad skiljer från tidigare träning etc, etc..

    SvaraRadera
  3. När du ändå gör "prylanalyser"...
    - hur mycket tjänar man på struthjälm?, vad är viktigt att tänka på om man ska skaffa en?

    SvaraRadera
  4. Hejsvej, nu börjar det väl bli dags att uppdatera med nya inlägg..? ;)
    Du kanske kan skriva lite om hur din kost ser ut under dagen, använder du förresten några tillskott? Samt om/hur mycket din vikt varierar under säsongen och i så fall varför.

    /Kristoffer som tvingade sig på dig på Plus idag.

    SvaraRadera
  5. Martin L>>> Qrings känns bra att cykla med men tror ej jag vare sig är långsammare el snabbare med dem.

    Anon>>> Svårt att ge någon exakt siffra på hur mkt snabbare man blir med tempohjälm då det beror på en rad individuella skillnader som sittställning, typ av hjälm osv. Upp till 1min på 40km är rimligt under rätt förutsättningar tror jag. Viktigt att tänka på vid köp är väl framförallt att den känns ok på huvudet om man inte kan testa exakt vilken hjälmtyp som är snabbast för sina egna förutsättningar.

    SvaraRadera