tisdag 4 november 2008

Vindtunnel

Steve Hed och Dino Edin från Hed cycling var nere i San Diego Low Speed Wind Tunnel i veckan för att göra lite tester på Lance Armstrong, Alberto Contador och Levi Leipheimer inför 2009 och var då snälla nog att slänga in mig några timmar också. För er som inte har så bra koll på vad en vindtunnel används till så mäter den luftmotståndet på olika objekt, i det här fallet cyklar med cyklister på. Poängen är att man med hög precision och under kontrollerade former kan mäta och sen göra förändringar på exempelvis sittställning och utrustning för att minska lufmotståndet och få till en bättre aerodynamik.

Steve är den som har hjälpt Lance från hans första Tour-seger 99 och anses vara den ledande experten inom området så det var givetvis en bra möjlighet för mig att kunna få till lite förbättringar på cykeln. Det var minst sagt intressant att få ta del av en hel dags tester och personligen kommer jag göra en del förändringar i min sittställning som verkar lovande. Sen gäller det givetvis att prova ut det i verkliga förhållanden också men det är en senare fråga..
Slänger in ett par bilder längst ner i inlägget som exempel på hur det kan se ut även om just dessa kanske inte visar på några slutgiltiga förändringar för mig.
För övrigt är jag i Manhattan just nu och det är något kaosartat ute på gatorna här sedan det blev klart att Obama vann valet nyss..



4 kommentarer:

  1. Halloj Björn !!! Vad skall man säga ... ganska coolt alltså, teknik är fräckt. Vore kul om du blogga lite om hur olika material påverkar mottstånd och i sin tur farten, tex dischjul eller inte, sittställning, cykelns vikt mm. Ha´t gött

    SvaraRadera
  2. Tjena Björn!

    Tycker verkligen detta var på tiden, mycket kul att läsa vad du håller på med. Skönt att höra att du inte skall ge dig in å diskutera politik odyl för det kan man läsa om på Aftonbladet. Hoppas att 2009 blir ett bättre år för dig, du vet ju vad du kan så det är bara att köra på.
    Önskar dig verkligen lycka till.
    (själv har jag anmält mig till Ironman Florida 2009 så nu är det hårdträning som gäller)

    SvaraRadera
  3. Shit va coolt!!! Om vi hyr in dig kanske vi kan låna någon vindtunnel på Saab. Trollhättans triathleter kan komma bli de mest aeroanpassade i sverige!

    SvaraRadera
  4. Bra blogg, kul att du skriver lite igen

    SvaraRadera