söndag 9 maj 2010

Rev3 olympisk distans

Foto; Herbert Krabel


Ibland kan det vara svårt att förstå sig på hur kroppen fungerar. Osannolikt nog gick det faktiskt bra idag vilket kändes helt otänkbart efter förra helgen och framförallt med veckans förberedelser i åtanke.

Själva loppet är väl inte så mycket att berätta om egentligen. Simningen gick bra fram till en 180 graders vändning där jag orutinerat nog tappade min placering och gruppen. Om jag ska vara ärlig var inte riktigt huvudet med i början av loppet då jag om sanningen ska fram inte var jätteinspirerad efter den senaste tidens problem. Därför tappade jag koncentrationen vilket var oproffsigt. Väl ute på cykeln blev jag otroligt fövånad när det faktiskt kändes riktigt bra för första gången på väldigt länge. Fortfarande lite matt i kroppen höll jag inte ihop det helt på slutet av cykeln men ledde med 1min och 45s till Chris Lieto som av många ansetts vara bäst i triathlon på att cykla de senaste åren. Resten var ytterligare en bra bit efter.

Löpningen är som den är men höll ihop bra i början efter en felnavigering på 30-40s första km. Blev sedan omsprungen och blev 4:a till slut vilket den här gången under de här omständigheterna var uppmuntrande. Riktigt bra startfält där Matt Reed, som tillsammans med Greg Bennet dominerat den här tävlingsformen senaste åren, vann. Jag var inte superlångt efter och det borde gå att förbättra en del saker relativt enkelt. Sen om jag verkligen kan göra det är en annan sak givetvis då saker ibland har en tendens att inte gå som planerat.

Matförgiftning och vila verkar funkat bra den här gången så det kanske jag borde prova fler gånger inför tävlingar.. Skämt åsido kanske träningen jag gjort i år varit rätt trots allt och det som fattats tidigare varit ordentlig vila inför loppen. Inte som den här veckan men en mer rimlig nedtrappning. Jag vet dock inte och nästa lopp kanske jag har problem igen så det är ju möjligt att det här bara var en isolerad händelse. Vi får se.

7 kommentarer:

  1. Snyggt kört Björn :) Såg lite av live streamingen(de hade dock bara fasta kameror...)
    Hörs i veckan

    SvaraRadera
  2. Kanon! Vi vet ju att du kan!

    SvaraRadera
  3. Fan va bra Björn, nu är du på gång! Du får ge dom vad dom tål på de längre distanserna. Det är en fröjd att läsa att du klämmer till med riktigt fina resultat emellanåt, det inspirerar oss andra dödliga att ge oss ut på träningspassen!

    Lycka till med sommarens tävlande

    //Ola

    SvaraRadera
  4. Framhjulet ser skumt ut. Är det bara för att du cyklar så snabbt eller är ekrarna osymetriska? Nån ny variant på H3?

    SvaraRadera
  5. Anon>>> Det är bara en optisk illusion. Det är ett vanligt Hed H3CD.

    SvaraRadera
  6. Grattis Björn! Skönt att det äntligen lossnade lite!

    SvaraRadera
  7. Grattis Björn! Jag har alltid trott att kortdistans utan drafting är din grej, så som du utklassat alla när du kört SM på olympisk och Herkules Stordåd. Hoppas du får chansen att köra LA triathlon mfl i år.
    (Tyvärr är Råda Herkules Stordåd inställt i år pga av vägarbete)
    /

    SvaraRadera